DDW broeinest

Als vast onderdeel van ons bezoek aan de DDW week bezochten we Broeinest waar ook ‘Transitions III’ van Baars & Bloemhoff te zien was. Zes toonaangevende Nederlandse ontwerpstudio’s zijn uitgenodigd om met de uitgebreide materialencollectie van Baars & Bloemhof aan de slag te gaan. Deze editie toonden Studio Mae Engelgeer, Studio Truly Truly, Bart Joachim van Uden, Studio Floris Wubben, Christian Heikoop en Job van den Berg hun ontwerpen, waarbij de grenzen van het materiaal werden opgezocht.

Graag vertellen we over een aantal ontwerpen iets meer.

Van rauw en organisch gaan we over naar vloeiende stilistische vormen. Christian Heikoop heeft de bijzondere eigenschappen van Decospan Decoflex beukenfineer optimaal vertaald in twee esthetische objecten. Naast een dun en fragiel karakter, heeft het fineer een flexibiliteit die je niet van hout zou verwachten. En dat onverwachte element is precies waar Christian mee verwondert. Door een sterke maar ultradunne metaalconstructie geheel te bekleden met Decospan Decoflex fineer, ogen de objecten als ongewoon fragiele, massief houten meubels. Daarmee roept de collectie vragen op over de eigenschappen van het materiaal en speelt het met je perceptie.

Job van den Berg zet met zijn ontwerp ‘Hollow’, gemaakt van Decospan Decoflex Eikenfineer, zowel het materiaal als de constructie in de spotlights. Door het fineer op te rollen tot gelaagde kokers, buizen en andere profielen benut Van den Berg de flexibele materiaaleigenschappen optimaal. Zo krijgt het dunne Decospan Decoflex fineer een ongekende, constructieve kracht. Deze bijzondere techniek bespaart ook nog eens enorm veel hout tijdens de productie. Met de holle, open kast geeft Job de flexibiliteit van eikenfineer een nieuwe betekenis. Vanuit diverse perspectieven kijk je dwars door de constructieve kokers heen waardoor er wordt gespeeld met de waarneming van massa en volume. Het silhouet van de kast oogt immers zwaar maar het slimme materiaalgebruik maakt hem vederlicht.

Het spelen met perceptie, dat kan Bart Joachim van Uden als geen ander. Voor ‘Transitions III’ verrast Bart Joachim met Abet Laminati digiprint en een spaanplaat constructie. Google Earth beelden van ongerepte landschappen ogen hoog van boven als chique natuursteen, zoals ook de vormentaal naar het gebruik van marmer verwijst. Het contrast tussen het ruwe spaanplaat en de HPL toplaag is enorm. Hierbij is het de kunst om een vorm te creëren die aansluit bij het materiaal, zodat ze samen één verhaal vertellen. De vorm is een reactie op het materiaal, waarvoor Van Uden zijn inspiratie haalde uit klassieke toepassingen van marmer in paleizen uit de Italiaanse Renaissance. In die tijd werd marmer al slechts als toplaag toegepast, net als Van Uden nu met Abet digiprint HPL doet.

 

bron; deels eigen en deels via Baars & Bloemhoff

Success, your comment is awaiting moderation.