interieurconcept de nieuwe bibliotheek almere – nieuwscafé

context
In 2020 viert De Nieuwe Bibliotheek Almere zijn 10 jarig bestaan. Een gebouw dat diverse architectuurprijzen heeft gewonnen, zowel voor het exterieur van Meyer en Van Schooten als voor het interieur van Concrete.
Het gebouw heeft strakke lijnen en scherpe hoeken. De glooiende terrassen voeren je van verdieping naar verdieping; een snelle route voor “run shoppers” en een avontuurlijke route voor “fun shoppers”. De hoge en lage bibliotheekkasten meanderen vanuit de gevel de ruimte in en volgen daarbij de terrassen. Qua kleurstelling blendt het interieur in het zwart/witte gebouw. Alleen de communicatie bovenin de kasten en de cirkelvormige tapijten zijn helder gekleurd en zorgen voor herkenbaarheid van de collectie die zich daar bevindt.

identiteit
De maatschappelijke functie van de bibliotheek verandert door de digitalisering van de overdracht van kennis en cultuur. De bibliotheek ontwikkelt zich tot een spannend en levendig digitaal en analoog platform, waarop ze verbinding zoeken en samenwerken met hun bezoekers. Zie ook de strategie en visie van De Nieuwe Bibliotheek op hun website.
Eén van de voorbeelden van een belangrijke kennis- en ontmoetingsplek binnen de bibliotheek is Het Nieuwscafé. Het oude Nieuwscafé bevond zich op de tweede verdieping en hoorde bij het interieur van Concrete. Op deze plek was het café niet erg zichtbaar voor bezoekers. Daarom de vraag om het Nieuwscafé te verhuizen naar een nieuwe prominente plek in de grote hal.
Voor ons een uitdaging om enerzijds recht te doen aan het sterke concept van het huidige interieur en om anderzijds het nieuwe Nieuwscafé op een andere plek een eigen gezicht te geven binnen de bibliotheek.

thema
Omdat het Nieuwscafé de ultieme ontmoetingsplek is, wilden we de mens centraal stellen. Zodat het café als huiskamer voor álle mensen in Almere kan fungeren; om elkaar te ontmoeten en uit te nodigen tot een gesprek of debat.
We lieten ons inspireren door fotograaf Anjélica Dass. Met haar project Humanae wil zij aantonen dat het concept witte en zwarte mensen niet bestaat, maar dat iedereen een eigen kleur heeft. Ze matchte de huidskleur met het bekende Pantone kleursysteem waarbij iedere kleur even belangrijk is. Er bleken niet voldoende Pantone kleuren (1867) te zijn om aan alle gefotografeerde mensen (4000) toe te kennen.
Zo bedachten we het concept “HUID” waarin de overlap tussen mens en boek wordt samengevat.
Zowel voor mensen als voor boeken geldt dat de zichtbare buitenkant, de huid (of kaft) de inhoud beschermt. Ieder mens, ieder boek vertelt een uniek verhaal, waardoor je je kunt laten raken en inspireren.

uitwerking
Enerzijds wilden we blenden in het sterke interieurconcept van de bibliotheek. De meanderende vormen van de kasten in het interieur respecteerden we en hebben we vervangen door gelijkvormige objecten met een andere functie. De centrale bar heeft een sterke cirkelvorm, zoals de markante ronde kleden in de bibliotheek.
Anderzijds wilden we het menselijke aspect toevoegen in het strakke zwart/wit/grijze interieur.
Het gehele Nieuwscafé is daarom uitgevoerd in verschillende huidtinten. Zo is het hout van de maatwerkkasten, de bar en het meubilair gebeitst, van bleek blond tot diep donkerbruin. Ook het leer voor de bekleding van de banken en de bar heeft diverse beige en zalmroze tinten. De lampen zijn roze, van baby roze tot oudroze.

resultaat
De foto’s van het eindresultaat zijn te zien bij zakelijke projecten.