interieurconcept mariënhof – toiletgroepen

context
Mariënhof is ruim 500 jaar oud; een prachtig bewaard, historisch pand in de binnenstad van Amersfoort. Het heeft verschillende bestemmingen gehad, waaronder klooster, burgerweeshuis en recenter hoogwaardige horeca. Het gebouw kenmerkt zich door de kloostergangen rond de binnenplaats en de vele ruimtes daaromheen, van grote feestzaal tot kleine intieme kamers. Er zijn twee toiletgroepen; één bij de entree, die o.a. gebruikt wordt door de bezoekers van wijnbar Zuster Margaux, en één bij de feestzaal, voor intensief gebruik tijdens bruiloften en congressen. Beide toiletgroepen waren toe aan een grondige renovatie. Hiervoor hebben we samengewerkt met Bouw- en Restauratiebedrijf Van de Burgt & Strooij, tevens mede-eigenaar van Mariënhof.

identiteit
Mariënhof is een plek om samen het leven te beschouwen en te vieren. Om met elkaar de dialoog aan te gaan. Een plek waar aandacht voorop staat en waar men zich mag laten verrassen. ‘Pas als iemand zijn schild laat zakken, kan je ze raken in het hart’, aldus pandbewaarder Pieter Aalbers.

thema
De inspiratie voor het interieurconcept van Mariënhof haalden we uit de connectie tussen verleden, heden en toekomst.
Mariënhof, klooster: een historische plek voor overdenking, beschouwing en meditatie. Anno nu een plek om tot jezelf te komen, en met elkaar het leven te beschouwen.
Mariënhof, burgerweeshuis: een historische plek voor aandacht, zorg en welzijn. Anno nu een plek om aandacht te geven en te krijgen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Mariënhof, ontmoetingsplek: een historische plek voor dialoog en wisselwerking. Anno nu een plek om met elkaar in gesprek te gaan, te geven en te ontvangen, om betrokkenheid te voelen.
Mariënhof, ontmoetingsplek: een historische plek voor verwondering. Anno nu een plek om je te laten verrassen.
Deze inspiratiebronnen hebben we samengevat in het thema ‘reflectie’.

uitwerking
Voor de toiletgroepen hebben we ons verdiept in de betekenis van ’toilet maken’. We hebben ons gefocust op de poëtische kant van het toiletbezoek, niet op de rationele kant. Verlichting, verzorging, aandacht en privacy zijn de sleutelwoorden waarmee we gewerkt hebben. Dat vertaalt zich in opvallende verlichting, bijzondere spiegels en een hoog comfort niveau. De luxe materialen weerspiegelen het verleden, heden en de toekomst. Het ultieme wow-effect ervaart men bij de entree van de toiletgroep bij de ingang. Een schilderij uit de Gouden Eeuw vormt het decor van een setting waarin ’toilet maken’ van vroeger naar het nu wordt vertaald. Bij de heren kozen we voor een schilderij over vergankelijkheid.

resultaat
De foto’s van het eindresultaat zijn te zien bij zakelijke projecten.