interieurconcept evangelische omroep

context
Het gebouw van de EO, een oud jongensinternaat, kenmerkt zich door de kloostergangen rond het plein, de prachtige glas-in-lood ramen en natuurlijk de kapel.

identiteit
De EO is een mediabedrijf met een specifieke missie, het geloof, waardoor ze zich onderscheid van andere mediabedrijven.

thema
Wij hebben een overeenkomst gevonden in de historie van het pand en de EO van nu: glas-in-lood taferelen zijn van oorsprong bedoeld om religieuze verhalen te vertellen. Dat doet de EO als mediabedrijf ook, maar dan met behulp van pixels, die samen als groter geheel een beeld vormen. Zo zijn we op het idee gekomen om religieuze kunst te bewerken, te ‘verpixelen’, tot abstracte beelden en deze door het gebouw op diverse wanden te laten zien. Samen vertellen ze het verhaal van de EO op abstracte wijze. Daarbij zorgt de verpixeling op zowel de wanden als op de glaswanden voor een directe verwijzing naar glas-in-lood. Het binnenlaten van het licht wordt zo een belangrijk thema in het interieur en een prachtige link met het geloof.

uitwerking
De inspiratiebron voor de nieuwe vloerafwerking is de karakteristieke lichtinval van een kloostergang. Het binnenvallende licht hebben we benadrukt door een vloeiende kleurovergang van lichtgrijze naar donkergrijze vloerbedekking. De ruimtes met felgekleurd tapijt zijn als losse pixels over de plattegrond verstrooid. Elke vleugel heeft een accentkleur. In de gedeelde huiskamers, waar mensen samenkomen, hebben we de vloer in pixelpatroon gelegd.

Omdat we in het ontwerp wilden benadrukken dat alle verschillende mensen sámen de EO vormen, hebben we een selectie van verschillende modellen stoelen gemaakt,  in het wit, in het zwart of gemengd. De houten stamtafels zijn samengesteld uit hergebruikt hout ; de verschillende houtsoorten vormen samen een nieuw oppervlak.
Buiten de gedeelde identiteit van de EO bieden we ook plaats aan eigen identiteit van individu of groep. De multifunctionele houtwanden zijn zo het ‘moodboard’ van de afdelingen. Er zijn diverse accessoires voor ontwikkeld, zoals vitrines, lijsten, prikborden, bakjes, planken, haken en een klok.

De inrichting van het restaurant heeft als thema ‘Mozes en het splijten van de zee’. Dat is te zien aan de plaatsing van het meubilair en de grote pixelwand, waaruit het kleurschema is afgeleid. Voor de acht meter lange ‘schuif-maar-aan’ tafel in het midden, hebben we ons ontwerp laten uitvoeren door ATC Match, die mensen in dienst hebben met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Het entreegebied is eind 2016 ook grondig verbouwd, zodat meer openheid ontstaat voor een welkome ontvangst. Meteen wordt duidelijk dat EO een mediabedrijf is, want de LED-loper met fascinerende beelden leidt vanzelf naar de balie. De balie is een 3D weergave van het EO-pixelpatroon.
De VIP-ruimte is nu multi-functioneel; zowel bereikbaar voor gastenontvangst vanuit de entree, als vergaderruimte vanuit de hal.

resultaat
De foto’s van het eindresultaat zijn binnenkort te zien bij ‘zakelijke projecten’.